→ Utställningar
Ansatt.
Ego.
Snö.
De få ordens mångsidighet
Poesi är ju metaforernas bonanza, så att låta poesin uppträda i den visuella konstens rum ligger nära till hands.
Att sedan klä poesin i konstens dräkt bestående av pannå och ram är ju bara en logisk fortsättning.
Upplevelsen av att stående läsa en dikt och låta bildspråket måla inre bilder är av samma dignitet som att betrakta
en abstrakt målning och låta sig översköljas av associationer.
- Dodekas lyrik bygger mycket på krocken mellan humor och allvar, berättade den ene företrädaren för konstnärsduon.
- Ett annat möte sker mellan poeten och läsaren, sade den andre företrädaren för konstnärsduon.
Det mötet kan underlättas med en bro av humor. Ironi är mer som ett pålverk mot ankommande fartyg.
Bitskheten är en törnrosamur mot nyfikna prinsar. Bitterheten är en torrlagd damm för en förtrollad groda.
Men leenden är bärkraftiga brospann.
Det är sådana här gränsdragningar och problemformuleringar som inspirerar och driver konstnärsduon framåt hela tiden.
Ett ifrågasättande och självkritiskt steg tillbaka och två kreativa och klargörande steg framåt - i ständig dialog med samtiden.
Kulturbonus
- Som dodekaist spelar ju självfallet talet tolv en framträdande roll i konstnärskapet, sade den ene.
Därför valde vi ut tolv verk ur tolv olika diktsamlingar.
- Vi valde bland de kortare dikterna, adderade den andre.
De mer resonerande dikterna passar bättre att läsa i en fåtölj och med en värmande filt runt fötterna.
Att ett galleri har både bild och text på väggarna stimulerar båda sidorna i besökarens hjärna.
Det gör att den kulturella upplevelsen förhöjs.
Hang-up poetry, som en stand-up comedian sade när hon besökte utställningen.